Lav et poledance show
En hjælp til hvordan du kan opbygge en poledance performance og en koreografi skridt for skridt
At lave en poledance performance og en koreografi kan virke overvældende, og det er et stort stykke arbejde. Der er mange ting der skal planlægges, øves og huskes under hele processen, som både er lærerig, spændende og sjov, men samtidig også hård og svær. Derfor har jeg lavet dette blog indlæg, hvor jeg vil forsøge at hjælpe dig i gang med at opbygge din poledance performance step by step, som du både kan bruge hvis du skal stille op i en poledance konkurrence, skal lave et poledance show i dit studie eller andet. Bemærk at der ikke findes en rigtig – eller en forkert måde at lave en poledance performance på, og dette indlæg blot er ment som en hjælp og et forslag til hvordan du kan gøre det ud fra hvordan jeg selv gør 🙂
Find din idé
Jeg plejer at starte med, at finde ud af hvad min performance skal handle om, vise og fortælle – fundamentet som alting bygges ud fra. Hvad har du på hjertet? Hvad vil du gerne udtrykke? Hvad vil du gerne fortælle? Hvad er temaet? Hvordan er din karakter? Du kan gøre meget eller mindre ud af denne del, alt efter hvilken type konkurrence der er tale om, eller hvad du skal bruge din performance til. Det kan være alt lige fra, at det er en særlig følelse du gerne vil udtrykke igennem din performance, til at det er en hel historie med rekvisitter, musik effekter m.m., som du fortæller igennem din performance. Uanset hvad skal det du gerne vil vise være tydeligt – meget tydeligt. Ingen kender til hvad dine tanker bag din performance er, hvis du ikke viser det klokke klart. Husk at størstedelen af dit publikum er på helt bar bund, når du træder ind på scenen. Det er også allerede nu, du skal danne dig en idé om dit kostume, som skal bakke din idé og dit “fundament” op.
Find din musik
Find den rigtige musik som passer til din historie og din idé. Det kan også være, at du bytter rundt og step 1 og step 2, så du falder over noget musik, hvor der med det samme kommer en idé til din historie og dit tema op i dit hoved. Uanset hvad er det vigtigt, at musikken bakker op om din idé, og det du gerne vil vise. Forbered dig på at lige præcis det stykke musik du søger, ikke findes uden der skal klippes og mixes i musikken. Her er det vigtigt, at du enten får en professionel til at mixe din musik, eller at du selv er god til det og bruger tid på det. Man må ikke kunne høre (på den dårlige måde), at din musik er klippet eller mixet. Det skal lyde naturligt. Vælger du at cutte dit nummer kortere, som mange gør, så må man ikke kunne høre, at du har cuttet sangen kortere. Det vil “forstyrre” dit publikum og efterlader et negativt indtryk af din performance.
Visualiser
Lyt til din musik hundrede vis af gange, så du kender musikken ud og ind. Imens visualiserer du, hvad du vil lave. Del gerne din musik og din performance op i flere dele: intro, midterstykke og afslutning. Visualiser først din intro, så midterstykket og afslutningen. Ellers kan du godt virke lidt uoverskueligt og blive rodet. Visualiser hvert et trick og hver en bevægelse så godt du kan, så du nogenlunde har din performance inde i hovedet. Hvis du har det bedre med at skrive ned, så kan du også gøre det. Husk at lav din plan realistisk. Mange (inkl. mig selv) har en tendens til at tro, at man kan gøre alting meget hurtigere, når man forestiller sig sin performance til musikken, end det er muligt i virkeligheden. Vær også realistisk med at de tricks du forestiller dig, passer ind til musikken. Det nytter ikke noget, at du forestiller dig du laver en dobbelt Fonji til en Iron X, hvis du ikke kan lave de tricks (endnu) 😀
Opbyg din koreografi
Du har nu en meget klar idé om, hvad du skal, så nu skal du ned i studiet eller i gang på din pole derhjemme for at gøre dine idéer til virkelighed. Det er nu det ofte begynder at blive rigtig hårdt, fordi du skal lave de samme ting igen og igen, og hele processen bliver ofte også lidt frustrerende her. Start med din intro, lav derefter midterstykke og så afslutningen. Tag det bid efter bid og forbered dig på, at det tager tid – og det er okay! Når jeg laver en koreografi til mig selv (og ikke til et af mine hold), så tæller jeg aldrig takter, men jeg laver hver en bevægelser til musikken. Sørg for at du rammer musikkens markeringer, højde punkter og forskellige tempo. De tricks jeg tager med, at tricks som jeg kan rigtig godt. Jeg ville aldrig tage helt nye tricks med i en koreografi, som jeg ikke kan lave forfra, bagfra og i søvne… men jeg ved at det fungerer for nogen at tage nye ting med (så måske det gør for dig), men det er ikke noget jeg vil råde til. Selv tricks som du har kunne i årevis, kan kikse for dig, når du bliver nervøs og presset.
Sørg for at alle dine bevægelser bakker op om dit fundament – altså din historie, dit tema, din karakter og det du gerne vil vise og fortælle. Er dine bevægelser hurtige, langsomme, bløde, hårde osv.? Når du har lavet den ene halvdel færdig i koreografien, så øv denne halvdel nogle gange hver gang du træner, og arbejd derefter videre med den sidste halvdel. Når den sidste halvdel er færdig, så øv den nogle gange hver gang du træner og begynd at finpudse første halvdel. Når hele koreografien er færdig, så øv den igennem 2-3 gange hver gang du træner, film dig selv og finpuds detaljer. Husk igen: dette blot er min måde at gøre det på, som fungerer for mig. Hvis du er på bar bund så prøv det af, og hvis du har en anden måde at gøre det på, som fungerer for dig, så er det bestemt ikke nødvendigvis forkert 🙂
En anden ting der kan være en udfordring i opbygningen af din koreografi, og når du skal øve den er, at du måske ikke har de samme forhold, når du træner, som der er, der hvor du skal lave din performance. Måske er stængerne for korte, der hvor du træner, der er ikke langt nok imellem stængerne osv. Find måder du kan øve “uden om” problemerne på. Har du eks. ikke en pole derhjemme, så øv dit floorwork og visualiser resten, når du øver derhjemme. Når du er i studiet, så øv kun delene på polen. Hvis de poles du øver på, er for korte, og du eks. har et drop med, så sæt et par sekunder ekstra af, hvor du venter, inden du fortsætter dansen, når du øver, så der er tid til et længere drop osv. Der er massevis af måder, du kan øve “uden om” problemerne. Lad det ikke stoppe dig eller være en forhindring. Lad være med at blive i dårligt humør og brokke dig over det. Det trækker din egen energi ned. Langt de færreste har lige de forhold, der er til eks. en konkurrence – og forholdende skifter også fra gang til gang.
Øv med dit kostume på og dine rekvisitter
Det er ekstrem vigtigt, at du får øvet med hele dit kostume på og eventuelle rekvisitter mange gange! Hvis du blot skal have en simpel dragt på uden rekvisitter, og uden noget der kan drille, så prøv et par enkelte gange, men hvis du har noget der kan komme i vejen, sidder fast, ting der skal tages af, rekvisitter m.m., så skal du øve med hele molevitten mange gange! Hvis du har ting der skal tages af, rekvisitter eller andre ting, så sørg for, at det er så nemt som muligt. Det er så ærgerligt, at ødelægge sin performance pga. et kostumer der pludselig driller, et rekvisit der ikke virker og den slags.
Get in to the character!
Denne del ser jeg ofte, ikke bliver øvet, og det er super ærgerligt, da det er virkelig er prikken over i’et. Hvis du virkelig har øvet dig i at være din karakter – eller komme helt ind i den følelse du gerne vil vise, dit tema og din historie, og du rammer plet betyder det ALT for din performance. Øv dine ansigtsudtryk og dit kropssprog foran spejlet, og når du optager dig selv lave din koreografi. Du bliver nødt til at overdrive det til en vis grænse, så du også rammer dem der sidder på bagerste række. Øv din mimik, dit krops sprog, hver en bevægelse og dine tricks, så det klart viser, det du gerne vil udtrykke og fortælle. Undervurder ikke dette punkt – det er faktisk rigtig svært, hvis du ikke har øvelse i det. Men husk at øvelse gør mester 🙂
Visualiser, visualiser, visualiser…
At kunne visualisere er et stærkt værktøj op til en konkurrence eller en vigtig performance – eller hvilken som helst anden form for præstation for den sags skyld.
Jo flere gange du har forstillet dig hvad du skal gøre, detaljeret og nøjagtigt, jo større chance er der for, at du gør det rigtigt, når det gælder. Den sidste tid op til en konkurrence visualiserer jeg min performance hele tiden. Når jeg er på vej i seng, når jeg står i badet om morgenen, når jeg er på vej hjem osv. Til sidst har jeg øvet min performance så mange gange – og jeg har visualiseret den så detaljeret og tusindvis af gange, at når jeg står på scenen, er det ligesom at cykle en tur. Min krop gør det bare, og jeg skal blot fokusere på at være til stede og brænde igennem.
Jeg håber, at du kan bruge min step by step guide til noget, eller måske kan sortere i den og bruge det, som virker for dig 🙂 Held og lykke!
De bedste tanker
Marie Kolstrup // ElitePole