Lav et poledance show
En hjรฆlp til hvordan du kan opbygge en poledance performance og en koreografi skridt for skridt
At lave en poledance performance og en koreografi kan virke overvรฆldende, og det er et stort stykke arbejde. Der er mange ting der skal planlรฆgges, รธves og huskes under hele processen, som bรฅde er lรฆrerig, spรฆndende og sjov, men samtidig ogsรฅ hรฅrd og svรฆr. Derfor har jeg lavet dette blog indlรฆg, hvor jeg vil forsรธge at hjรฆlpe dig i gang med at opbygge din poledance performance step by step, som du bรฅde kan bruge hvis du skal stille op i en poledance konkurrence, skal lave et poledance show i dit studie eller andet. Bemรฆrk at der ikke findes en rigtig – eller en forkert mรฅde at lave en poledance performance pรฅ, og dette indlรฆg blot er ment som en hjรฆlp og et forslag til hvordan du kan gรธre det ud fra hvordan jeg selv gรธr ๐
Find din idรฉ
Jeg plejer at starte med, at finde ud af hvad min performance skal handle om, vise og fortรฆlle – fundamentet som alting bygges ud fra. Hvad har du pรฅ hjertet? Hvad vil du gerne udtrykke? Hvad vil du gerne fortรฆlle? Hvad er temaet? Hvordan er din karakter? Du kan gรธre meget eller mindre ud af denne del, alt efter hvilken type konkurrence der er tale om, eller hvad du skal bruge din performance til. Det kan vรฆre alt lige fra, at det er en sรฆrlig fรธlelse du gerne vil udtrykke igennem din performance, til at det er en hel historie med rekvisitter, musik effekter m.m., som du fortรฆller igennem din performance. Uanset hvad skal det du gerne vil vise vรฆre tydeligt – meget tydeligt. Ingen kender til hvad dine tanker bag din performance er, hvis du ikke viser det klokke klart. Husk at stรธrstedelen af dit publikum er pรฅ helt bar bund, nรฅr du trรฆder ind pรฅ scenen. Det er ogsรฅ allerede nu, du skal danne dig en idรฉ om dit kostume, som skal bakke din idรฉ og dit “fundament” op.
Find din musik
Find den rigtige musik som passer til din historie og din idรฉ. Det kan ogsรฅ vรฆre, at du bytter rundt og step 1 og step 2, sรฅ du falder over noget musik, hvor der med det samme kommer en idรฉ til din historie og dit tema op i dit hoved. Uanset hvad er det vigtigt, at musikken bakker op om din idรฉ, og det du gerne vil vise. Forbered dig pรฅ at lige prรฆcis det stykke musik du sรธger, ikke findes uden der skal klippes og mixes i musikken. Her er det vigtigt, at du enten fรฅr en professionel til at mixe din musik, eller at du selv er god til det og bruger tid pรฅ det. Man mรฅ ikke kunne hรธre (pรฅ den dรฅrlige mรฅde), at din musik er klippet eller mixet. Det skal lyde naturligt. Vรฆlger du at cutte dit nummer kortere, som mange gรธr, sรฅ mรฅ man ikke kunne hรธre, at du har cuttet sangen kortere. Det vil “forstyrre” dit publikum og efterlader et negativt indtryk af din performance.
Visualiser
Lyt til din musik hundrede vis af gange, sรฅ du kender musikken ud og ind. Imens visualiserer du, hvad du vil lave. Del gerne din musik og din performance op i flere dele: intro, midterstykke og afslutning. Visualiser fรธrst din intro, sรฅ midterstykket og afslutningen. Ellers kan du godt virke lidt uoverskueligt og blive rodet. Visualiser hvert et trick og hver en bevรฆgelse sรฅ godt du kan, sรฅ du nogenlunde har din performance inde i hovedet. Hvis du har det bedre med at skrive ned, sรฅ kan du ogsรฅ gรธre det. Husk at lav din plan realistisk. Mange (inkl. mig selv) har en tendens til at tro, at man kan gรธre alting meget hurtigere, nรฅr man forestiller sig sin performance til musikken, end det er muligt i virkeligheden. Vรฆr ogsรฅ realistisk med at de tricks du forestiller dig, passer ind til musikken. Det nytter ikke noget, at du forestiller dig du laver en dobbelt Fonji til en Iron X, hvis du ikke kan lave de tricks (endnu) ๐
Opbyg din koreografi
Du har nu en meget klar idรฉ om, hvad du skal, sรฅ nu skal du ned i studiet eller i gang pรฅ din pole derhjemme for at gรธre dine idรฉer til virkelighed. Det er nu det ofte begynder at blive rigtig hรฅrdt, fordi du skal lave de samme ting igen og igen, og hele processen bliver ofte ogsรฅ lidt frustrerende her. Start med din intro, lav derefter midterstykke og sรฅ afslutningen. Tag det bid efter bid og forbered dig pรฅ, at det tager tid – og det er okay! Nรฅr jeg laver en koreografi til mig selv (og ikke til et af mine hold), sรฅ tรฆller jeg aldrig takter, men jeg laver hver en bevรฆgelser til musikken. Sรธrg for at du rammer musikkens markeringer, hรธjde punkter og forskellige tempo. De tricks jeg tager med, at tricks som jeg kan rigtig godt. Jeg ville aldrig tage helt nye tricks med i en koreografi, som jeg ikke kan lave forfra, bagfra og i sรธvne… men jeg ved at det fungerer for nogen at tage nye ting med (sรฅ mรฅske det gรธr for dig), men det er ikke noget jeg vil rรฅde til. Selv tricks som du har kunne i รฅrevis, kan kikse for dig, nรฅr du bliver nervรธs og presset.
Sรธrg for at alle dine bevรฆgelser bakker op om dit fundament – altsรฅ din historie, dit tema, din karakter og det du gerne vil vise og fortรฆlle. Er dine bevรฆgelser hurtige, langsomme, blรธde, hรฅrde osv.? Nรฅr du har lavet den ene halvdel fรฆrdig i koreografien, sรฅ รธv denne halvdel nogle gange hver gang du trรฆner, og arbejd derefter videre med den sidste halvdel. Nรฅr den sidste halvdel er fรฆrdig, sรฅ รธv den nogle gange hver gang du trรฆner og begynd at finpudse fรธrste halvdel. Nรฅr hele koreografien er fรฆrdig, sรฅ รธv den igennem 2-3 gange hver gang du trรฆner, film dig selv og finpuds detaljer. Husk igen: dette blot er min mรฅde at gรธre det pรฅ, som fungerer for mig. Hvis du er pรฅ bar bund sรฅ prรธv det af, og hvis du har en anden mรฅde at gรธre det pรฅ, som fungerer for dig, sรฅ er det bestemt ikke nรธdvendigvis forkert ๐
En anden ting der kan vรฆre en udfordring i opbygningen af din koreografi, og nรฅr du skal รธve den er, at du mรฅske ikke har de samme forhold, nรฅr du trรฆner, som der er, der hvor du skal lave din performance. Mรฅske er stรฆngerne for korte, der hvor du trรฆner, der er ikke langt nok imellem stรฆngerne osv. Find mรฅder du kan รธve “uden om” problemerne pรฅ. Har du eks. ikke en pole derhjemme, sรฅ รธv dit floorwork og visualiser resten, nรฅr du รธver derhjemme. Nรฅr du er i studiet, sรฅ รธv kun delene pรฅ polen. Hvis de poles du รธver pรฅ, er for korte, og du eks. har et drop med, sรฅ sรฆt et par sekunder ekstra af, hvor du venter, inden du fortsรฆtter dansen, nรฅr du รธver, sรฅ der er tid til et lรฆngere drop osv. Der er massevis af mรฅder, du kan รธve “uden om” problemerne. Lad det ikke stoppe dig eller vรฆre en forhindring. Lad vรฆre med at blive i dรฅrligt humรธr og brokke dig over det. Det trรฆkker din egen energi ned. Langt de fรฆrreste har lige de forhold, der er til eks. en konkurrence – og forholdende skifter ogsรฅ fra gang til gang.
รv med dit kostume pรฅ og dine rekvisitter
Det er ekstrem vigtigt, at du fรฅr รธvet med hele dit kostume pรฅ og eventuelle rekvisitter mange gange! Hvis du blot skal have en simpel dragt pรฅ uden rekvisitter, og uden noget der kan drille, sรฅ prรธv et par enkelte gange, men hvis du har noget der kan komme i vejen, sidder fast, ting der skal tages af, rekvisitter m.m., sรฅ skal du รธve med hele molevitten mange gange! Hvis du har ting der skal tages af, rekvisitter eller andre ting, sรฅ sรธrg for, at det er sรฅ nemt som muligt. Det er sรฅ รฆrgerligt, at รธdelรฆgge sin performance pga. et kostumer der pludselig driller, et rekvisit der ikke virker og den slags.
Get in to the character!
Denne del ser jeg ofte, ikke bliver รธvet, og det er super รฆrgerligt, da det er virkelig er prikken over i’et. Hvis du virkelig har รธvet dig i at vรฆre din karakter – eller komme helt ind i den fรธlelse du gerne vil vise, dit tema og din historie, og du rammer plet betyder det ALT for din performance. รv dine ansigtsudtryk og dit kropssprog foran spejlet, og nรฅr du optager dig selv lave din koreografi. Du bliver nรธdt til at overdrive det til en vis grรฆnse, sรฅ du ogsรฅ rammer dem der sidder pรฅ bagerste rรฆkke. รv din mimik, dit krops sprog, hver en bevรฆgelse og dine tricks, sรฅ det klart viser, det du gerne vil udtrykke og fortรฆlle. Undervurder ikke dette punkt – det er faktisk rigtig svรฆrt, hvis du ikke har รธvelse i det. Men husk at รธvelse gรธr mester ๐
Visualiser, visualiser, visualiser…
At kunne visualisere er et stรฆrkt vรฆrktรธj op til en konkurrence eller en vigtig performance – eller hvilken som helst anden form for prรฆstation for den sags skyld.
Jo flere gange du har forstillet dig hvad du skal gรธre, detaljeret og nรธjagtigt, jo stรธrre chance er der for, at du gรธr det rigtigt, nรฅr det gรฆlder. Den sidste tid op til en konkurrence visualiserer jeg min performance hele tiden. Nรฅr jeg er pรฅ vej i seng, nรฅr jeg stรฅr i badet om morgenen, nรฅr jeg er pรฅ vej hjem osv. Til sidst har jeg รธvet min performance sรฅ mange gange – og jeg har visualiseret den sรฅ detaljeret og tusindvis af gange, at nรฅr jeg stรฅr pรฅ scenen, er det ligesom at cykle en tur. Min krop gรธr det bare, og jeg skal blot fokusere pรฅ at vรฆre til stede og brรฆnde igennem.
Jeg hรฅber, at du kan bruge min step by step guide til noget, eller mรฅske kan sortere i den og bruge det, som virker for dig ๐ Held og lykke!
De bedste tanker
Marie Kolstrup // ElitePole